Praktijk Dautzenberg

De `Electro-acupunctuur volgens Voll` (E.A.V.) is een variant, die is ontstaan uit de klassieke acupunctuur. Met behulp van een apparaat wordt de elektrische weerstand gemeten over bepaalde acupunctuurpunten, die op meridianen zijn gelegen. Deze meridianen hebben een directe verbinding met de organen, de spieren, het skelet het zenuwstelsel enz..

De uitslag van de meting is een maatstaf voor de gezondheidstoestand van het orgaan of weefsel, waarmee de gemeten punten corresponderen. Bij een ontsteking is er een hoge meetwaarde op de meter en bij degeneratieve processen blijft de wijzer lager dan de normwaarde. De metingen worden verricht aan de vingers en de tenen. Het gebeurt regelmatig dat de meetwaarde zich op een bepaalde hoogte instelt en langzaam gaat dalen, tot deze op een lager niveau blijft hangen. Dit noemen we een ‘wijzerafval’. Dit is een van de belangrijkste criteria voor een energiestoring of functiestoornis van een orgaan. Hoe verder de wijzer daalt, hoe ernstiger de afwijking.

Door nu meridianen ‘door te meten’ kunnen we vaststellen, welke meridiaan het zwaarst verstoord is en daarmee dus het corresponderende orgaan...

Medicamenten kunnen deze electro-acupunctuurmetingen beïnvloeden.

Om dit vast te stellen maken we gebruik van de zogenaamde medicamententest. Het is een natuurlijk verschijnsel, dat elk medicament een elektromagnetische straling produceert; of dit nu een allopatisch, homeopathisch of fytotherapeutisch middel is.

Brengt men een medicament in de stroomkring via een medicamenthouder, dan kan dit de elektrische meting beïnvloeden, in die zin, dat de gemeten wijzerafval verdwijnt. Halen we het medicament eruit, dan komt de wijzerafval bij de volgende meting weer terug. Dit fenomeen is reproduceerbaar en niet persoonsgebonden.

Als het medicament de wijzerafval laat verdwijnen, dan heeft het een gunstige invloed op het corresponderende orgaan en kan men het voorschrijven. Op deze manier kunnen we van tevoren vaststellen of een medicament werkt of niet.

Nosoden

Ook is het met behulp van electro-acupunctuur mogelijk vast te stellen wat de aard van de storing is. Hiervoor maken we gebruik van zogenaamde nosoden. Nosoden zijn preparaten die gemaakt zijn van gesteriliseerde uitgangsproducten van secreten, excreten, gedode bacteriecultures, virussen, schimmels, sera en vaccins. Deze worden verdund op een manier, zoals dit gebruikelijk is bij de bereiding van homeopathische middelen. Van veel ziekten bestaat er een nosode.

Allergiebehandeling

Met behulp van bovenstaande methode kan een allergietest worden gedaan. Het is mogelijk om een grote hoeveelheid allergenen te testen in korte tijd.

Dit is al mogelijk bij baby's; in onze praktijk zien we steeds vaker baby's met astma, eczeem enz.

Daarnaast is het mogelijk allergieën via de M.A.T.-methode te testen.

M.A.T. staat voor Mudra Auriculo Techniek en werd door dhr. Dückers ontwikkeld.

Deze methode wordt met name toegepast voor allergie-, maar ook voor pijnbehandeling en wordt nu in verschillende landen in Europa onderwezen.

Alle allergiebehandelingen worden gedaan via laseracupunctuur (zie verder in deze tekst) in de oorschelp.

Dit kan al bij baby's van een week oud; zij merken er absoluut niets van; het kan zelfs worden gedaan terwijl ze slapen. Een behandeling duurt niet langer dan enkele minuten.

E.A.V. en homeopathie